فواید و تاثیرات علمی و تجربی یوگا

آنگونه که از مستندات تاریخی بر می آید , یوگا در بیش از پنج هزار سال پیش در دره سند بوجود امد . اولین نوشته معتبری که راجع به آن وجود داردمربوط است به

حکیم پاتانجلی , وی از فرزانگان دوران خویش بود که تمامی مطالب مربوط به یوگا را در کتابی به نام یوگا سوترا نگاشت.این کتاب به زبانهای مختلف عصر خویش و بعد از آن ترجمه شد . ابوریحان بیرونی نیز از جمله کسانی بود که مجذوب این کتاب شد و آن را به زبان عربی ترجمه کرد.لین دانش طی قرون و اعصار تغییرات بسیاری کرد تا مناسب نیازهای مردمان عصر خویش باشد.از جمله پس از یک دوره چندساله فتور, مجددا در غالب دانش وداها, نگاشته و ارائه شد. آنچه که ما امروز از آن بهره میبریم , بیشتر به نوشته های سوامی سواتماراما در کتاب "هاتایوگاپرادی پیکا" نزدیک است.دوفصل از این کتاب که راجع به آسانا(تمرینات بدنی) و پرانایاما(تمرینات تنفسی) است, بیش از همه مورد استفاده قرار میگیرند. این تمرینات رابه گونه ای انتخاب کرده و انجام میدهند که در پایان یک برنامه کلاسی , علاوه بر شادابی و سلامت جسمانی , از وانهادگی عمیق جسمی و آرامش ذهنی نیز بهره مند باشند.

در این نوشتار,سعی بر این است که علاوه بر آموزش تمرینات و نحوه استفاده از آنها , فواید , تاثیرات و چگونگی این اثرگذاری به صورتی علمی و به زبان ساده شرح داده می شود.

نکات مهمی که باید به آنها توجه داشت :

گاهی   : مشخصه بارز این تمرینات که وجه تمایز آن با سایر ورزشها می باشد . همواره در حین تمرین , قبل و بعد از آن باید آگاهی را حفظ کرد . آگاهی از احساس فیزیکی بدن , ریتم تنفس طبیعی , هماهنگی حرکت با تنفس , احساساتی مانند گرما , سرما, کشش و انقباض , سنگینی و سبکب , عملکرد ذهن , همگی از مواردی هستند که باید به انها توجه داشت . انجام حرکات بدنی و همچنین تنفس همراه با آگاهی سبب میشود که نیروهای حیاتی در اندام حرکت کننده و در مسیر عبور هوای تنفسی , به جریان بیفتد . این نیروی حیاتی "پرانا" نامیده میشود . پرانا عامل سلامت , افزایش توانمندی ,  انعطاف پذیری ,  ترمیم و جوان سازی اندام ها , بافتها و سلولها میشود .علائه بر این ها جریان سیال انرزی های حیاتی موجب آرامش و انضباط ذهنی می شود.

- استراحت پس از انجام هر تمرین: که این امر از اهمیت بسزایی برخوردار است. در زمان استراحت پس از تمرین , بدن فرصت پیدا میکند تا اسید لاکتیک ترشح شده را از عضلات پاک کرده و دفع کند .به همین علت ایت که علیرغم تازه کار بودن ورزشکار , از گرفتگی , کوفتگی و دردهای عضلانی خبری نخواهد بود. به علاوه در همین زمان استراحت است که فرد فرصت پیدا میکند تا آگاهی از بدن , تنفس و ذهن را وسعت دهد و اثر تمرین را بر بدن و ... به خوبی درک نماید.لازم به ذکر است که هدایت آگاهی به اندامهای حرکتی , اندامهای داخلی , احساسات گوناگون بدن , تنفس و ذهن , به طور تصادفی صورت نمیگیرد . بلکه با توجه به نوع تمرین , هدف از تمرین و چگونگی عملکرد مغز و ذهن , آگاهی را متوجه موضوعات گوناگون می نمایند . یک مربی مجرب باید فرآیند بوجود آمدن افکار , تحلیل و پرورش آن و سپس تصمیم گیری نهایی را از نظر علمی (فیزیکی و روانشناختی) بداند و به درستی از آن استفاده کند . به همین علت است که با انجام تمرینات بدنی و تنفسی هم می توان ذهن را تربیت کرده و نه تنها آن را به آرامش و انضباط رسانید , بلکه سایر کیفیات آن را (مانند تمرکز – حضور ذهن – واکنش صحیح و سریع – قدرت یادگیری – حافظه قوی و ...)نیز ارتقا بخشید.:

- تقویت و سفت کردت عضلات در بلندترین قد آنها: این مورد نیز دارای اهمیت بسیار است.زیرا نه تنها فواصل بین مهره ای را تنظیم و محافظت مینماید , بلکه فاصله صحیح بین دواستخوان را , در مفاصل تامین کرده و مانع از جابه جایی و سایش آن می شود . به طور کلی برای انجام حرکت , تعدادی از ماهیچه ها منقبض میشوند و تعدادی دیگر در طرف مقابل تحت کشش قرار میگیرند . به عنوان مثال اگر عضله پشت ران منقبض شود . عضلات روی ران کشیده میشوند یا اگر در پهلوی راست بدن کشش بوجود آوریم , پهلوی سمت چپ منقبض خواهد شد . اما اینکار الزاما سبب هم طولی عضلات طرفین و پشت و جلوی بدن نخواهند شد . این مهم در زمان استراحت  و با ایجاد وانهادگی عمیق در بدن میسر میشود . در زمان استراحت پایانی , چنانچه به پشت دراز بکشید و فعالیت ذهنی را متوقف نمایید ع بدن کلا وانهاده میشود و هیچگونه مقاومتی در مقابل جاذبه زمین نخواهد داشت.در این شرایط است که نیروی جاذبه , تمامی عضلات را به یک اندازه تحت کشش در     می آورد . از طرفی عملکرد طبیعی ماهیچه ها به گونه ای است که برای محافظت خود در مقابل کشش شدید(برای پرهیز از پاره شدن تارهای عضلانی) ع به طور طبیعی و خود بخود , کمی منقبض میشوند .تحت این شرایط است که عضلات در بلندترین قد ممکن سفت میشوند , طول عضلات پشت و جلوی بدن یکسان میشود و در نهایت نه تنها مفاصل و ستون فقرات در بهترین وضعیت قرار میگیرند , بلکه ساختار عضلانی – اسکلتال فرد تصحیح شده و ایست مناسب, زیبا و شکیلی پیدا میکند. از همه مهمتر وزن بدن در طول ستون مهره ها منتشر و فشار از روی کمر و زانو برداشته میشود.

ادامه مطلب در هفته های آینده

در این نوشتار,سعی بر این است که علاوه بر آموزش تمرینات و نحوه استفاده از آنها , فواید , تاثیرات و چگونگی این اثرگذاری به صورتی علمی و به زبان ساده شرح داده می شود.

 

تهیه کننده مطلب: نرگس شاکری

 

 

عضویت در سایت

باعضویت در خبرنامه ما ، می توانید از آخرین اخبار این مجموعه آگاه شوید. برای عضویت برروی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه مطلب

درباره مرکز یوگا بیهار

در این قسمت می توانید اطلاعات مربوط به مرکز بین المللی یوگا بیهار را مشاهده نمایید.

ادامه مطلب

عضویت در انجمن

برای اطلاع از آخرین مباحث علمی یوگا می توانید در انجمن ایران بیهار یوگا عضو شوید.

ادامه مطلب